Święto Przemienienia Pańskiego zostało ustanowione na pamiątkę cudownej przemiany Chrystusa wobec wybranych uczniów - Piotra, Jakuba i Jana, do której, według tradycji, doszło na górze Tabor.
Zdarzenie to
Ewangeliści musieli uważać za bardzo ważne,
ponieważ umieścili jego szczegółowy opis: św.
Mateusz (Mt 17, 1-9), św. Marek
(Mk 9, 1-8) i św. Łukasz (Łk 9, 28-36). Również
św. Piotr Apostoł przekazał opis tego wydarzenia
(2 P 1, 16-18). Miało ono miejsce po sześciu
dniach - czy też "jakoby w osiem dni" - po
uroczystym wyznaniu św. Piotra w okolicach
Cezarei Filipowej (Mt 16,
13-20; Mk 8, 27-30; Łk 9, 18-21). Zgodnie
z nimi oblicze Chrystusa zajaśniało jak słońce,
a szaty stały się lśniąco białe. Pojawili się
również Mojżesz i Eliasz,
którzy rozmawiali z Chrystusem o jego męce (wg
Ewangelii Mateusza).
Kiedy Oblicze Pana
Jezusa stało się jasne jak słońce, a jego szaty
aż lśniły od bieli, zachwycony Piotr wyznał:
„dobrze, że tu jesteśmy".
Chciał nawet rozbić namioty podobne do tego, pod
którym zamieszkał Jahwe prowadzący lud wybrany
do Ziemi Obiecanej. Chrystusa, Mojżesza i
Eliasza zakrył obłok. Na kartach Starego
Testamentu obłok był jednym ze znaków obecności
Jahwe (Wj 40, 34; 1 Sm 8,11). Tak jak słup ognia
prowadził Izraelitów (Wj 13, 21),
a potem - po poświęceniu
- wypełnił świątynię, jako symbol obecności
chwały Bożej (1 Krl 8,10n). Z obłoku
zaś dobiegł głos: „To
jest mój Syn umiłowany, Jego słuchajcie".
Słysząc te słowa, uczniowie zlękli się i upadli
na twarz (Mt 17,6). „Jego
słuchajcie", a więc nie poprzestawajcie na
kontemplacji Jego chwały, ale czyńcie wszystko
co wam każe.
Warto się zastanowić, dlaczego Chrystus wziął na górę Tabor akurat tych, a nie innych Apostołów. Otóż św. Piotr miał utwierdzać innych wierze, a także paść owce i baranki Chrystusa. Św. Jakub był pierwszym, który umarł świadcząc o Chrystusie. Natomiast św. Jan przeżył najdłużej i mógł przekazywać opis tego niezwykłego wydarzenia wielu ludziom.
Przemienienie Jezusa
na górze Tabor można też traktować w kategoriach
moralnych jako wezwanie do własnej, wewnętrznej
przemiany. Chrystus obiecuje, że będziemy
królować razem z Nim tam, gdzie - za Piotrem -
będziemy powtarzać:
"Mistrzu, jak dobrze, że tu jesteśmy".
Warunkiem jest to, abyśmy już teraz pamiętali o
tym, co dla nas przygotował Bóg, i abyśmy
każdego dnia karmili się Jego Słowem i Ciałem.
On chce, abyśmy ufnie i wytrwale się do Niego
modlili, służyli bliźnim, rozwijając w sobie
cnoty. Takie dążenie do przemiany będzie
odpowiedzią na zaproszenie św. Pawła:
"Przemieniajcie się przez
odnawianie umysłu" (Rz 12, 2).
Uroczystość
Przemienienia Pańskiego na Wschodzie spotykamy
już w VI wieku. Była ona największym świętem w ciągu
lata. Na Zachodzie jako święto obowiązujące dla
całego Kościoła wprowadził ją papież Kalikst III
z podziękowaniem Panu
Bogu za zwycięstwo oręża chrześcijańskiego pod
Belgradem w dniu 6 sierpnia 1456 r. W Polsce
święto znane jest od XI wieku.
Źródło:
brewiarz.pl