Jesteś tutaj:
Strona główna
zobacz
»
Standardy ochrony dzieci w duszpasterstwie
parafialnym (pdf)
zobacz
»
Standardy ochrony dzieci w duszpasterstwie
parafialnym (prezentacja
multimedialna)
STANDARDY OCHRONY
MAŁOLETNICH
w duszpasterstwie
parafialnym
w Parafii
Rzymskokatolickiej pw. Św. Mikołaja w Głogowie
Spis treści
Preambuła
Wstęp
Specyfika środowiska
parafialnego
Objaśnienie terminów
Standard 1
Stworzenie i
zachowanie bezpiecznego środowiska w parafii
Standard 2
Weryfikacja,
delegowanie i edukacja duchownych, osób
konsekrowanych i świeckich pracujących z dziećmi
i z osobami bezbronnymi w
parafii.
1. Obowiązki
proboszcza
2. Obowiązki
duszpasterzy dzieci
Standard
3
Sposób reagowania na
oskarżenia lub niewłaściwe zachowania
Standard 4
Zapewnienie opieki i
wsparcia osobom, które zgłaszają krzywdę
Standard 5
Sposób postępowania z
oskarżonymi o wykorzystanie seksualne i przemoc
Standard 6
Zasady chroniące w
obszarze parafialnym
1. Zasady chroniące
dotyczące dzieci
1.1. Zasady chroniące
w kontakcie bezpośrednim
2. Zasady chroniące
dotyczące wszystkich, również dorosłych
Standard 7
Edukacja dzieci i osób
bezbronnych w ochronie swoich granic
Standard 8
Szkolenie i stałe
wsparcie dla osób zajmujących się profilaktyką
Standard 9
Zapewnienie jakości i
ciągłości działań w zakresie prewencji
Załączniki
● Załącznik 1 –
Oświadczenie dotyczące niekaralności za
przestępstwa na szkodę dzieci
● Załącznik 2 -
Oświadczenie o zapoznaniu się z polityką ochrony
dzieci i zobowiązaniu do jej - przestrzegania
● Załącznik 3 -
Zasady sporządzania notatki dotyczącej zdarzenia
● Załącznik 4 -
Oświadczenie o zachowaniu poufności informacji
powziętych w procesie postępowania w sprawie
krzywdzenia dziecka oraz przetwarzanych danych
osobowych
●
Załącznik 5 - Zasady
bezpiecznych relacji pomiędzy
dziećmi
Wstęp
W oparciu o inicjatywy
i dyskusje międzynarodowe, raporty z badań na
temat sytuacji dzieci w Polsce oraz coraz
wyraźniejsze zaniepokojenie opinii publicznej
postulat opracowania ogólnopolskiej strategii
ochrony dzieci przed przemocą w naszym kraju
docierał do świadomości społecznej w latach
2016-2018 w kierunku
opracowania i wdrożenia „Narodowej strategii
walki z przemocą wobec dzieci”. We wnioskach
różnych środowisk podkreślano, że potrzebne są
działania oparte na wiedzy, empatii, dobrej
diagnozie i skoordynowanym
zarządzaniu. Uznawano, że obok zagrożeń, na
jakie narażone są dzieci i przed którymi należy
je chronić, należy skoncentrować uwagę na
szukaniu takich form wspierania i ochrony dzieci
oraz reagowania na przemoc, które nie tylko będą
zabezpieczały je przed dalszą przemocą, lecz
także stworzą warunki do świadomego ich udziału
w budowaniu bezpiecznych środowisk, czyli
wyrzeczenia się wszelkiej przemocy wobec
słabszych. Strategia, jaka wyłaniała się z
dyskusji, zmierzała do usystematyzowania działań
na rzecz dzieci, rozproszonych w licznych aktach
prawnych, w spójny program działań realizowanych
wszędzie tam, gdzie przebywają dzieci, gdzie się
uczą, doskonalą swoje umiejętności artystyczne i
sportowe, gdzie otrzymują pomoc w rozwoju
duchowym i religijnym.
Aby ta strategia mogła
się stać obowiązującym prawem w społeczeństwie,
którego wrażliwość została stępiona podziałami
uniemożliwiającymi wspólne i spójne działania,
potrzeba było szoku spowodowanego śmiercią
Kamilka z Częstochowy. Jego gehenna działa się
pośród niezdolności otoczenia do rozpoznania
krzywdzenia i do adekwatnego reagowania na nie.
To jego śmierć przyspieszyła niemal jednomyślne
przyjęcie jeszcze przed październikowymi
wyborami do Sejmu rozwiązań zawartych w tzw.
Ustawie Kamilka. Ta ustawa zrodzona z odruchu
solidarności ponad wszystkimi podziałami została
bezzwłocznie przyjęta przez Kościół. Odpowiedź
pasterzy, osób duchownych i kompetentnych
świeckich od wielu lat zaangażowanych w ochronę
dzieci oraz osób bezbronnych przed przemocą
sprawiła, że Kościół jako jedna z pierwszych
instytucji postanowił przyjąć i wdrożyć w swoich
placówkach standardy ochrony dzieci przed
przemocą. To zaangażowanie nie jest przypadkowe.
Przez nie Kościół realizuje misję powierzoną mu
przez Pana, aby nie zginęło żadne z tych
najmniejszych. W oparciu to tę ewangeliczną
misję uznaje, że dobro dziecka jest
najważniejsze. Ludzie Kościoła przyjmują nie
tylko ustawową, lecz przede wszystkim moralną
odpowiedzialność za ochronę i promowanie dobra
wszystkich dzieci oraz zobowiązują się dołożyć
wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i
przyjazne środowisko, w którym dzieci są
szanowane i doceniane.
Niedopuszczalne jest bowiem stosowanie przez
kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek
formie. Wszyscy jesteśmy więc zobowiązani do
uczenia się rozpoznawania tych, którzy
potrzebują pomocy i wsparcia oraz bezzwłocznego
podejmowania działań w przypadku podejrzeń lub
ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać,
że dziecku zagraża lub dzieje się krzywda.
Kościół działa sprawnie i zgodnie z procedurami,
aby zapewnić dzieciom skuteczną pomoc i wsparcie
na jak najwcześniejszym etapie, przestrzegając
praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach
Dziecka. Powiedzenie: „Gdzie kończy się wiedza,
zaczyna się przemoc” wyznacza cel standardów.
Posiadając odpowiednią wiedzę i mając świadomość
zagrożeń, Kościół może w odpowiedni sposób
zapobiec krzywdzie i skutecznie ochronić przed
nią dzieci oraz osoby bezbronne.
Specyfika środowiska
parafialnego
Parafia, jako
podstawowa komórka instytucjonalna Kościoła,
wyróżnia się specyficznymi obszarami działania.
Odprawiane są w niej liczne nabożeństwa i
uroczystości oraz sprawowane są sakramenty
(Eucharystii, chrztu, I Komunii Świętej,
bierzmowania, małżeństwa oraz pokuty i
pojednania). W parafii żegnamy też naszych
zmarłych. Odwiedziny chorych oraz wizyty
duszpasterskie dają okazję do wglądu m.in. w
sytuację rodzinną, materialną parafian, również
w kontekście zauważenia krzywdy i przemocy, a co
za tym idzie dają możliwość podjęcia
odpowiednich kroków zapobiegawczych lub
interwencji. W parafii funkcjonują różne grupy
duszpasterskie, odbywają się zbiórki
ministrantów, lektorów, próby scholi, wyjazdy
parafialne z księdzem, np. pielgrzymki, wyjazdy
z ministrantami, scholą itp. Prowadzone są
często kawiarenki parafialne, świetlice.
Funkcjonują kancelaria parafialna oraz media
parafialne (strony www, gazetki, profile w
mediach społecznościowych). Istnieje rada
parafialna, a parafia dysponuje i zarządza
własnymi finansami. Praktykowany jest też jasny
podział hierarchiczny: proboszcz, wikariusze
itd. Proboszcz zazwyczaj towarzyszy parafianom
przez wiele lat ich rozwoju religijnego. Bywa,
że parafianie uczestniczą w uroczystościach
związanych z życiem osobistym duszpasterzy, np.
prymicje, rocznice itp. Również księża
zapraszani są przez parafian na uroczystości
rodzinne. W parafii zatrudniane są osoby
świeckie lub siostry zakonne jako pracownicy
parafialni lub posługujący jako wolontariusze,
np. szafarz, prezes ministrantów, ceremoniarz,
zakrystianin, kościelny, konserwator, gospodyni,
grabarz itp. Dodatkowo w parafii i przy parafii
funkcjonują często osoby, które potrzebują
pomocy i jej szukają, np. bezdomni czy
więźniowie. Czasem też parafia użycza lub
udostępniania pomieszczenia parafialne innym
podmiotom zewnętrznym.
To w parafii głównie
toczy się życie sakramentalne wiernych, a życie
rodzinne wokół celebracji roku liturgicznego.
Rodzice w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci
do parafii i oczekują, że będą tam one
bezpieczne. Parafianie są osobami w różnym
wieku, w różnej sytuacji rodzinnej, zawodowej, a duszpasterze
oraz osoby pracujące na rzecz parafii mają
nierzadko wgląd w ich potrzeby oraz możliwość
zaradzenia im.
Z tego powodu
standardy ochrony dzieci w obszarze parafialnym
poszerzone zostały o ochronę osób dorosłych i
nie dotyczy to wyłącznie osób zależnych,
bezbronnych, lecz wszystkich. Mają one za
zadanie chronić przed wszelkiego rodzaju
nadużyciami, przed krzywdą, przemocą, w tym
przed wykorzystaniem seksualnym. Działają w obie
strony – chronią zarówno parafian, jak i osoby
duchowne, pracowników i wolontariuszy
parafii. Ten szeroki zakres działalności oraz
wielość osób zaangażowanych w życie parafialne,
mogących mieć dostęp do dzieci i młodzieży oraz
posiadających wgląd w prywatne życie parafian,
zobowiązuje nas do szczegółowego opracowania
zasad ochronnych.
Sama dynamika życia
parafialnego zawiera w sobie specyficzne
czynniki chroniące przed przemocą, takie jak:
poczucie sacrum, permanentna formacja, społeczne
zaufanie, poczucie przynależności i wzajemnej
odpowiedzialności, relacje oparte na zasadach
ewangelicznych, wspólnotowość, w tym
przynależność młodzieży do pozytywnej grupy
rówieśniczej oraz publiczność działań (większość
aktywności dzieje się na oczach innych), w tym
nadzór rodziców. Dodatkowo, przy okazji np.
nagłych wezwań do chorych lub podczas wizyt
duszpasterskich, istnieje możliwość dostrzeżenia
specyficznych potrzeb parafian lub deficytów, w
tym przemocy w obszarze rodzinnym i podjęcia
odpowiedniej interwencji. Księża posługujący w
parafii są często tymi osobami, do których
zwracają się o pomoc osoby doświadczające
jakiejkolwiek krzywdy, szukające wsparcia i
zrozumienia.
Jednakże w
specyficznej dynamice życia parafialnego obecne
są również czynniki zagrażające, ułatwiające
zaistnienie przemocy. Będą nimi np. społeczne
zaufanie i autorytet, jakim cieszą się księża, w
tym klerykalizm, a także atmosfera zależności i
posłuszeństwa hierarchii sprzyjająca
zachowywaniu tajemnicy oraz brak nadzoru z
zewnątrz. Wiedza duszpasterzy o życiu parafian,
znajomość ich tajemnic, warunków materialnych,
problemów i potrzeb oraz fizyczna obecność w ich
przestrzeni prywatnej daje możliwość manipulacji
i wykorzystania, stanowi poważny czynnik
zagrożenia. Niebezpieczne jest też nawiązywanie
przez księży specyficznych relacji, polegających
na wyróżnianiu wybranych parafian. Niedojrzałość
księży czy zaangażowanych współpracowników, np.
tzw. charyzmatycznych i autorytarnych
liderów-celebrytów, zawsze będzie zagrożeniem.
Ewentualny brak wiedzy i kompetencji
spowiedników zawsze będą sprzyjały wystąpieniu
nadużyć duchowych. Z wyżej wymienionych powodów
zredagowane zostały poniższe standardy ochrony.
Objaśnienie terminów
Osoby, ich role i
funkcje w Kościele
● duchowny
– ochrzczony mężczyzna, który przyjął
sakrament święceń.
● duchowieństwo,
kler – (diakoni, księża,
biskupi) – mężczyźni ochrzczeni, którzy przyjęli
święcenia w stopniu
diakonatu, prezbiteratu lub biskupie.
● osoby
konsekrowane – osoby, które w
sposób szczególny poświęcają życie Bogu. Łączy
je konsekracja, która wiąże się ze złożeniem
Bogu ślubów czystości oraz najczęściej również
ubóstwa i posłuszeństwa,
choć zależy to od formy życia konsekrowanego.
Należą do nich członkowie stowarzyszeń zakonnych
oraz świeckie osoby konsekrowane.
● osoba świecka
– członek Kościoła katolickiego
bez święceń.
● biskup
– biskup diecezjalny, ordynariusz
ordynariatu i prałat Prałatury Personalnej
Kościoła łacińskiego oraz hierarcha Kościołów
wschodnich.
● proboszcz
– prezbiter mianowany przez biskupa
diecezjalnego na urząd proboszcza lub
administratora.
● personel
kościelny – duchowny, osoba
zakonna lub inna osoba zatrudniona przez
Kościół na podstawie umowy, podwykonawstwa,
dobrowolnie lub nieodpłatnie.
● szafarz
nadzwyczajny Komunii Świętej –
osoba wyznaczona do udzielania Komunii Świętej,
niemająca święceń.
● wolontariusz
– osoba, która na rzecz innych
osób lub danej grupy społecznej, dobrowolnie i
bezpłatnie świadczy pracę wykraczającą poza
związki rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie.
Określenie „bezpłatna” nie oznacza
„bezinteresowna”, lecz „bez wynagrodzenia
materialnego”.
● organizator
wyjazdu – osoba/podmiot
uprawniony do organizacji wyjazdu dzieci –
parafie, wspólnoty religijne, szkoły i placówki,
przedsiębiorcy podlegający ustawie o usługach
turystycznych, osoby fizyczne, osoby prawne i
jednostki nieposiadające osobowości prawnej.
Organizacja posługi
Kościoła
● diecezja
– diecezja, archidiecezja, ordynariat
lub prałatura personalna Kościoła łacińskiego i
eparchia Kościoła wschodniego.
● parafia
– określona wspólnota wiernych,
utworzona na sposób stały w Kościele
partykularnym, nad którą pasterską pieczę, pod
władzą biskupa diecezjalnego, powierza się
proboszczowi jako jej własnemu pasterzowi.
● duszpasterstwo,
w tym duszpasterstwo parafialne
– sytuacja, w której jedna osoba jest
odpowiedzialna za dobro drugiej lub za wspólnotę
wyznaniową. Obejmuje celebrowanie liturgii,
zapewnienie porad i wsparcia duchowego,
edukację, poradnictwo, opiekę medyczną i pomoc w potrzebie.
Wszelka praca polegająca na nadzorze lub
wychowaniu dzieci jest dziełem duszpasterskim.
● duszpasterstwo
pozaparafialne –
duszpasterstwa, wspólnoty, grupy gromadzące
młodych ludzi (młodzież licealna, studenci,
młodzi dorośli), w tym wolontariaty, wakacyjne
spotkania młodych (organizowane przez zakony,
zgromadzenia zakonne, wspólnoty), festiwale
młodzieżowe, rekolekcje wyjazdowe, wspólnoty
różnych stanów, pielgrzymki piesze, pielgrzymki
autokarowe, środowiska harcerskie. To dzieła,
które mogą działać przy parafiach, ale mają
struktury pozaparafialne.
Dzieci, osoby bezradne
i bezbronne
● dziecko
– osoba poniżej 18. roku życia; z
dzieckiem zrównana jest osoba po ukończeniu 18.
roku życia trwale niezdolna do posługiwania się
rozumem
● małoletni
– w rozumieniu polskiego prawa
cywilnego osoba, która nie ukończyła 18 lat
(wyjątkiem jest kobieta, która po ukończeniu 16
roku życia zawarła małżeństwo)
● nieletni
– w rozumieniu prawa karnego osoba,
która w momencie popełnienia czynu zabronionego
nie ukończyła 17. roku życia.
● wiek
bezwzględnej ochrony – wiek
niższy niż wiek zgody. Czynność seksualna z
osobą w wieku ochronnym jest czynem zabronionym
(wykorzystaniem seksualnym), a osoba
dopuszczająca się jej i lub
doprowadzająca do niej podlega odpowiedzialności
karnej. W Polsce obecnie wynosi 15 lat.
● dziecko
wykorzystane seksualnie – każde
dziecko w wieku bezwzględnej ochrony, jeśli
osoba dojrzała seksualnie, czy to przez świadome
działanie, czy też przez zaniedbywanie swoich
społecznych obowiązków lub obowiązków
wynikających ze specyficznej odpowiedzialności
za dziecko, dopuszcza się zaangażowania dziecka
w jakąkolwiek aktywność natury seksualnej,
której intencją jest zaspokojenie osoby dorosłej
(Standing Committee on Sexually Abused
Children).
● opiekun
– osoba sprawująca pieczę nad
dzieckiem, uprawniona do reprezentacji dziecka
oraz posiadająca władzę prawną do dbania o
interesy osobiste i majątkowe innej osoby
(rodzic, rodzic zastępczy lub osoba uprawniona
przez rodzica).
● zgoda opiekuna
– zgoda rodziców albo zgoda
opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna
tymczasowego. Jednak w przypadku braku
porozumienia między rodzicami dziecka należy
poinformować rodziców o konieczności
rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny
(orzeczenie sądu opiekuńczego zastępuje zgodę
rodziców).
● osoba dorosła
bezbronna zgodnie z art. 1 ust. 2 b) Vos estis
lux mundi – każda osoba
znajdująca się w stanie niepełnosprawności,
upośledzeniu fizycznym lub psychicznym albo
pozbawiona wolności osobistej, która w
rzeczywistości, nawet sporadycznie, ogranicza
ich zdolność zrozumienia, chęci lub
przeciwstawienia się przestępstwu w inny sposób.
Różne formy przemocy
● uwikłanie
– każda relacja, w której ktoś
doświadcza strachu, lęku, poczucia winy,
poczucia krzywdy, frustracji, poniżenia,
zniewolenia, zależności, dominacji, niemożności
bycia sobą, nieszczerości, braku autentyczności,
przemocy emocjonalnej, fizycznej, seksualnej czy
ekonomicznej.
● nadużycie
– postępowanie lub czyn niezgodny z
przyjętymi normami postępowania, a nadużywać
oznacza użyć ponad miarę oraz
wykorzystać coś w niewłaściwy sposób lub w
nadmiernym stopniu (Słownik Języka
Polskiego).
● nadużycie władzy
– nadużycie stanowiska, funkcji
lub obowiązku w celu wykorzystania innej osoby.
Może przybierać różne formy i obejmować
sytuacje, w których dana osoba ma władzę nad
inną osobą na mocy swojego związku (np.
pracodawca i pracownik, nauczyciel i uczeń,
trener i sportowiec, rodzic lub opiekun i
dziecko, duchowny/osoba zakonna i parafianin) i
wykorzystuje tę władzę na swoją korzyść.
● przemoc duchowa
– odwoływanie się do przekonań
religijnych i wiary osoby w celu wyrządzenia jej
szkody. Może mieć negatywny wpływ na duchowość
osoby poszkodowanej, zwłaszcza gdy dopuszcza
się jej osoba posiadająca duchowy autorytet i
zaufanie w Kościele.
● przemoc domowa
– jednorazowe lub powtarzające
się umyślne działanie lub zaniechanie
naruszające prawa lub dobra osobiste osób, w
szczególności narażające na niebezpieczeństwo
utraty życia lub zdrowia, naruszające godność,
nietykalność cielesną, wolność, w tym wolność
seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu
fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące
cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych
przemocą (art. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu
przemocy w rodzinie).
● zaniedbanie
(wobec osoby dorosłej) –
niezapewnienie przez opiekuna środków
niezbędnych do życia osobie, którą się
opiekuje.
● przemoc wobec
osób starszych – pojedyncze lub
powtarzające się działanie lub brak
odpowiedniego działania, mające miejsce w
jakimkolwiek związku, w którym oczekuje się
zaufania, które powoduje krzywdę lub cierpienie
starszej osoby.
● przemoc
emocjonalna (dorośli) –
powszechna forma przemocy mająca miejsce w
bliskich związkach. Przemoc emocjonalna jest
definiowana jako molestowanie, które ma miejsce,
gdy dana osoba jest poddawana zachowaniom lub
działaniom mającym na celu jej kontrolowanie, z
zamiarem wyrządzenia jej krzywdy emocjonalnej
lub strachu, poprzez manipulację, izolację lub
zastraszanie.
● bullying
– znęcanie, zastraszanie,
prześladowanie werbalne, społeczne, a także
fizyczne.
● gaslighting
– przemoc psychiczna polegająca
na manipulowania drugą osobą w taki sposób, że
ofiara przemocy z czasem przestaje ufać swoim
osądom, staje się zdezorientowana, zalękniona i
traci zaufanie do swojej pamięci czy percepcji.
Jeśli manipulacja jest stosowana stale i
metodycznie, może w końcu
doprowadzić do tego, że ofiara zacznie
kwestionować swoje zdrowie psychiczne. W ten
sposób manipulator przejmuje nad nią całkowitą
kontrolę.
● grooming (wobec
dorosłego) – zachowania mające
na celu izolację osoby, uczynienie jej zależną,
skłonną do zaufania i bardziej podatną na
agresywne zachowanie.
● seksizm
– uprzedzenie lub dyskryminacja ze
względu na płeć.
● seksualizacja
– proces, w wyniku
którego wartościowanie drugiej osoby
oraz siebie samego/siebie samej dokonywane
jest przez pryzmat atrakcyjności seksualnej,
uprzedmiotowienie osoby pod względem seksualnym
lub narzucanie seksualności w niewłaściwy sposób
(wg Amerykańskiego Towarzystwa
Psychologicznego).10
● cyberprzemoc
– wszelka przemoc z użyciem
technologii informacyjnych i komunikacyjnych –
komunikatorów, czatów, stron internetowych,
mediów społecznościowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów.
Może mieć formę wulgarnych wiadomości,
obraźliwych komentarzy (hejt, trolling),
rozpowszechniania zdjęć ukazujących dziecko w
niekorzystnym świetle, zastraszania, śledzenia (cyberstalking),
ujawniania tajemnic (outing) itp.
Wsparcie
● Niebieska Linia
– https://www.niebieskalinia.info/
● procedura
„Niebieskie Karty” – jest
narzędziem, którego głównym celem jest
zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej
przemocy domowej, obejmuje też współpracę
przedstawicieli różnych instytucji i podmiotów,
które są zobowiązane do reagowania w przypadku
uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy
domowej.
Przestępstwa
motywowane seksualnie
● przestępstwo
kanoniczne wykorzystywania seksualnego
– może być popełnione przez
duchownego, członka instytutu życia
konsekrowanego lub stowarzyszenia życia
apostolskiego bądź wiernego, który w Kościele
posiada jakąś godność albo pełni urząd lub
funkcję.
Polega na:
▪ wykonaniu
czynności seksualnej z i wobec osób małoletnich,
tych które na stałe używają rozumu tylko w
ograniczonym zakresie i tych, którym prawo
przyznaje taką ochronę (kan. 1398 § 1, 1° KPK)
▪ uwodzeniu albo
nakłanianiu małoletniego albo osoby która na
stałe używa rozumu tylko w ograniczonym
zakresie, albo osoby, której prawo przyznaje
taką samą ochronę, do ukazywania się w sposób
pornograficzny lub do uczestniczenia w
rzeczywistych bądź symulowanych przedstawieniach
pornograficznych (kan. 1398 § 1, 2° KPK),
▪ nabywaniu,
przechowywaniu, prezentowaniu lub
rozpowszechnianiu, wbrew dobrym obyczajom, w jakikolwiek
sposób i przy użyciu jakiegokolwiek narzędzia,
pornograficznych wizerunków małoletnich lub osób
które na stałe używają rozumu tylko w
ograniczonym zakresie (kan. 1398 § 1, 3° KPK),
▪ wykonywaniu
czynności przeciwko VI przykazaniu Dekalogu z
zastosowaniem przemocy, gróźb lub przez
nadużycie swojej władzy albo polegającej na
zmuszaniu kogoś do wykonywania czynności
seksualnych lub poddawania się takim czynnościom
(kan. 1395 § 3 KPK).
● przestępstwa
przeciwko wolności seksualnej i obyczajności
(art. 197-205 k.k.) –
zgwałcenie (art. 197), wykorzystanie seksualne
osoby bezradnej lub niepoczytalnej (art. 198),
seksualne wykorzystanie zależności (art. 199),
seksualne wykorzystanie dziecka (art. 200),
uwodzenie dziecka poniżej lat 15 z
wykorzystaniem systemu teleinformatycznego lub
sieci telekomunikacyjnej (art. 200a),
propagowanie pedofilii (art. 200b), kazirodztwo
(art. 201), pornografia (art. 202), zmuszanie do
prostytucji (art. 203), czerpanie zysku z
cudzego nierządu (art. 204).
● Rejestr Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym –
rejestr obywateli polskich, którzy dopuścili się
przestępstwa z pobudek seksualnych. Składa się z
Rejestru publicznego i Rejestru z dostępem
ograniczonym; www.rps.ms.gov.pl/pl
Osoby dramatu
● osoba
pokrzywdzona – osoba fizyczna
lub prawna, której dobro prawne zostało
bezpośrednio naruszone lub zagrożone przez
przestępstwo (art. 49 § 1 k.p.k.).
● osoby
pokrzywdzone przemocą w rodzinie
– osoby najbliższe, inne osoby pozostające
w stałym lub przemijającym stosunku zależności
od osoby stosującej przemoc (art. 115 § 11
Ustawy o przeciwdziałaniu
przemocy w rodzinie).
● skarżący
– każda osoba składająca skargę
zawierającą zarzut, podejrzenie, obawę lub
zgłoszenie naruszenia prawa.
● podejrzany
– osoba, wobec której istnieją
podejrzenia popełnienia przestępstwa, ale nie
postawiono jeszcze zarzutów.
● oskarżony
– osoba, której postawiono zarzuty
karne.
● przestępca
seksualny – osoba, która
przyznała się do wykorzystania seksualnego lub
której odpowiedzialność za wykorzystanie została
orzeczona przez właściwy sąd i/lub procedurę
kościelną.
Zespół ds. prewencji i
jego praca
● osoba
odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci
– osoba wyznaczona przez
przełożonego danego dzieła duszpasterskiego,
danej grupy parafialnej, np. ministrantów,
sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem
standardów ochrony dzieci.
● osoba zaufana
– osoba wyznaczona przez
przełożonego danego dzieła duszpasterskiego,
ciesząca się zaufaniem i odpowiednio
przygotowana, odpowiedzialna za przyjmowanie
zgłoszeń o zdarzeniach dotyczących przemocy.
● osoba
odpowiedzialna za interwencję –
zarządca placówki (proboszcz) odpowiedzialny za
podejmowanie interwencji w przypadku zaistnienia
przemocy.
● kompetencje
miękkie – umiejętności
psychospołeczne, np. komunikatywność,
asertywność.
● konflikt
interesów – sytuacja
(postrzegana lub rzeczywista), w której powstaje
konflikt pomiędzy obowiązkami służbowymi danej
osoby a jej prywatnymi interesami, który może
mieć wpływ na wykonywanie tych obowiązków. Taki
konflikt zazwyczaj wiąże się z przeciwstawnymi
zasadami lub niezgodnymi życzeniami lub
potrzebami i może wystąpić, gdy osoba pełni
wiele ról.
● lojalność
środowiskowa – silna lojalność
wobec danego środowiska, grupy ludzi, wspólnoty,
instytucji, przełożonego itp., która może
przyjmować formy pozytywne, np. dochowanie
tajemnicy, lub negatywne, np. niereagowanie bądź
zaprzeczanie przemocy.
● dane osobowe
– wszelkie informacje dotyczące
zidentyfikowanej lub możliwej do
zidentyfikowania żyjącej osoby fizycznej, a
także poszczególne informacje, które w
połączeniu ze sobą mogą prowadzić do
zidentyfikowania tożsamości danej osoby.
●
Przykładowe dane osobowe: imię i nazwisko,
adres zamieszkania, adres e-mail z imieniem i nazwiskiem,
numer dowodu tożsamości, dane o lokalizacji,
adres IP, dane przechowywane przez szpital lub
lekarza, które mogą jednoznacznie wskazywać
tożsamość danej osoby.
● wniosek o wgląd
w sytuację rodziny – pismo może
zostać złożone przez każdą osobę fizyczną i prawną,
która chce, aby sąd zbadał aktualną sytuację
rodzinną. Wniosek nie podlega żadnej opłacie
sądowej, może być złożony w każdej chwili i w
przypadku jego odrzucenia przez sąd nie rodzi
żadnych negatywnych konsekwencji wobec
wnioskodawcy.
Formy przemocy wobec
dziecka
● przemoc wobec
dzieci – wszelkie formy złego
traktowania fizycznego i/lub emocjonalnego,
wykorzystywania seksualnego, zaniedbania lub
niedbałego traktowania, wyzysku komercyjnego lub
innego, skutkujące rzeczywistą lub potencjalną
szkodą dla zdrowia, przetrwania, rozwoju lub
godności dziecka w kontekście relacji
odpowiedzialności, zaufania lub siły. Dzieli się
powszechnie na pięć podtypów: przemoc fizyczna,
znęcanie się emocjonalne/psychiczne,
zaniedbanie, narażenie na przemoc w rodzinie,
wykorzystywanie seksualne. W kontekście Kościoła
katolickiego ważne jest także uznanie przemocy
duchowej za dodatkowy podtyp przemocy.
● przemoc fizyczna
to przemoc, w wyniku której
dziecko doznaje fizycznej krzywdy lub jest nią
potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w
wyniku działania bądź zaniechania działania ze
strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej
za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która
ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec
dziecka może być czynnością powtarzalną lub
jednorazową.
● przemoc
psychiczna i emocjonalna to
przewlekła, szkodliwa interakcja wobec dziecka,
obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania.
Zaliczamy do niej m.in. niedostępność
emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację
z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu,
oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie
rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z
dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie
indywidualności dziecka i jego granic
psychicznych.
● zaniedbywanie
dziecka to chroniczne lub
incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych
potrzeb fizycznych/psychicznych i/lub
nierespektowanie jego podstawowych praw,
powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub
trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w
relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana
do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.
● narażenie na
przemoc w rodzinie – forma
psychicznego znęcania się nad dzieckiem, w
której dziecko jest obecne – słyszy lub widzi –
gdy inny członek rodziny doświadcza przemocy
fizycznej, psychicznej lub seksualnej albo widzi
szkody wyrządzone osobom lub mieniu w wyniku
agresywnego zachowania członka rodziny.
● wykorzystywanie
seksualne dziecka –
wykorzystanie seksualne dziecka to włączanie
dziecka w aktywność
seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni
zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody
i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie
może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub
która jest niezgodna z normami prawnymi lub
obyczajowymi danego społeczeństwa. Z
wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy
taka aktywność wystąpi między dzieckiem a
dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli
te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju
pozostają w relacji opieki, zależności, władzy.
Celem takiej aktywności jest zaspokojenie
potrzeb innej osoby (World Health Organization).
Obejmuje zachowania z kontaktem fizycznym (w tym
penetracyjne) oraz bez kontaktu fizycznego, może
wtedy przybrać formę seksualizacji, robienia
zdjęć lub filmów wideo przedstawiających dzieci
o charakterze jednoznacznie seksualnym,
zmuszania dzieci do oglądania czynności
seksualnych lub wzięcia w nich udziału lub
zmuszania dzieci do uprawiania seksu lub
angażowania się w czynności seksualne z innymi
dziećmi lub dorosłymi. Obejmuje również
wyzyskiwanie seksualne dzieci, czyli czerpanie
zysku np. z pornografii z udziałem dzieci lub
prostytucji dziecięcej.
● grooming (wobec
dziecka) – zachowania, których
celem jest przygotowanie dziecka do
wykorzystywania seksualnego. Obejmuje nawiązanie
szczególnej relacji z dzieckiem, często również
warunkowanie rodziców i innych dorosłych oraz
osłabienie ich czujności, aby myśleli, że
relacja z dzieckiem jest
normalna i pozytywna.
● przemoc
rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying)
– występuje, gdy dziecko
doświadcza różnych form przemocy ze strony
rówieśników, bezpośrednio lub z użyciem
technologii komunikacyjnych. Ma miejsce wtedy,
gdy działanie ma na celu wyrządzenie komuś
przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma
charakter systematyczny (powtarzalność), a
ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy
sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np.
przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie),
relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie,
nastawianie innych przeciwko osobie), fizyczną
(np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie),
materialną (np. kradzież, niszczenie
przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy SMS
lub e-mail, wpis w mediach społecznościowych,
umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów
ośmieszających ofiarę), a także przemoc podczas
randki ze strony chłopaka/dziewczyny.
STANDARD 1
Stworzenie i zachowanie bezpiecznego środowiska
w parafii
W parafii pw. św.
Mikołaja w Głogowie został opracowany i
wprowadzony w życie wewnętrzny dokument, w
którym zawarta jest polityka ochrony
przebywających tam dzieci i osób dorosłych
zgodnie z obowiązującymi
standardami wyznaczonymi zarówno przez dokumenty
państwowe (Ustawę o zmianie ustawy Kodeks
rodzinny i opiekuńczy oraz innych ustaw z dn.
28 lipca 2023 r. – tzw. „Ustawa Kamilka”), jak i
wskazania wynikające z Wytycznych
Kościoła katolickiego w Polsce.
W przygotowaniu
wewnętrznego dokumentu uczestniczą zaangażowani
świeccy, a także dzieci.
W parafii działa
Zespół ds. prewencji (patrz.: Standard 2).
Polityka ochrony
dotyczy szczegółowych zasad bezpieczeństwa i
sposobów ochrony przebywających tam dzieci i
bezbronnych dorosłych, czyli:
a) rekrutacji
personelu i osób zaangażowanych duszpastersko w
parafii;
b) bezpiecznych
relacji pomiędzy dorosłymi zatrudnionymi i
pomagającymi duszpastersko w parafii a dziećmi
i bezbronnymi dorosłymi;
c) bezpiecznych
relacji pomiędzy rówieśnikami;
d) bezpiecznego
korzystania z Internetu i mediów
elektronicznych;
e) zasady ochrony
wizerunku i danych osobowych;
f) sposobu reagowania
w parafii na przypadki podejrzenia, że dziecko
doświadcza przemocy fizycznej, psychicznej czy
seksualnej i zasad prowadzenia rejestru
interwencji (Załącznik 3);
g) pomocy osobom
pokrzywdzonym.
Standardy ochrony są
dostępne w parafii i podane do publicznej
wiadomości (na stronie internetowej oraz
wywieszone np. w gablocie parafialnej).
STANDARD 2
Weryfikacja,
delegowanie i edukacja duchownych, osób
konsekrowanych i świeckich pracujących z dziećmi
i z osobami bezbronnymi w parafii
1. Obowiązki
proboszcza (Załączniki 1 i
2)
Do obowiązków
proboszcza należy wdrażanie w życie standardów
ochrony przed przemocą. Za niezastosowanie się
do standardów odpowiedzialność personalnie
ponosi proboszcz parafii, również wobec prawa.
O każdej osobie
zaangażowanej w parafii i mającej kontakt z
dziećmi w obszarze związanym z wychowaniem,
edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem
porad psychologicznych, rozwojem duchowym,
uprawianiem sportu lub realizacją innych
zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad
dziećmi proboszcz uzyskuje dane z Rejestru
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
(https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/).
Dodatkowo, przed
nawiązaniem stosunku pracy lub przed
dopuszczeniem osoby do działalności (np.
wolontariackiej) związanej z wychowaniem,
edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem
sportu lub realizacją innych zainteresowań przez
dzieci, lub z opieką nad nimi proboszcz ma
obowiązek uzyskania od tej osoby informacji z
Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
przestępstw określonych w rozdz. XIX k.k.
(przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu)
i XXV k.k. (przestępstwa przeciwko wolności
seksualnej i obyczajowości) oraz w zakresie
art. 189a k.k. (handel ludźmi), art. 207 k.k.
(znęcanie się nad osobą najbliższą lub
pozostającą w stosunku zależności) oraz
przestępstw z ustawy o przeciwdziałaniu
narkomanii.
Jeśli parafia
zatrudnia firmy z zewnątrz lub udostępnia
pomieszczenia podmiotom zewnętrznym, a ich
działalność nie obejmuje kontaktu z dziećmi jw.,
należy po pierwsze: zadbać o to, aby dzieci
faktycznie nie przebywały same w obecności osób
z zewnątrz, po drugie wskazane jest, aby osoby
te lub zarządcę podmiotu zewnętrznego zapoznać z
standardami ochrony dzieci i przyjąć od nich
oświadczenie z Załącznika
2.
Powyższe oświadczenie
(Załącznik 2) powinny podpisać – po
zapoznaniu się ze standardami – również osoby
pracujące w parafii, których działalność nie
obejmuje kontaktu z dziećmi.
Proboszcz parafii
powołuje Zespół ds. prewencji. W jego skład
wchodzą: osoba odpowiedzialna za standardy
ochrony dzieci, osoba zaufana oraz osoba
odpowiedzialna za interwencję.
Osoba odpowiedzialna
za standardy troszczy się o to, aby standardy
były w parafii znane, wdrażane i przestrzegane.
Każda odrębna grupa parafialna, np. ministranci,
może wyznaczyć własną taką osobę.
Osoba zaufana powołana
jest do przyjmowania zgłoszeń w przypadku
naruszenia standardów lub zaistnienia incydentów
przemocy. Musi to być osoba faktycznie budząca
zaufanie, odpowiednio przygotowana oraz
posiadająca tzw. kompetencje miękkie,
predysponujące ją do kontaktu z osobami
skrzywdzonymi. Nie może ona na własną rękę
podejmować działań służących wyjaśnieniu
podejrzeń i zarzutów lub
weryfikacji zgłaszanych faktów. Współpracuje
ściśle z osobą odpowiedzialną za interwencję.
Osoby te zobowiązane są do zachowania poufności
(Załącznik 4).
Z zasady osobą
odpowiedzialną za interwencję w przypadku
podejrzenia lub zaistnienia przemocy jest
zarządca placówki, czyli w tym wypadku proboszcz
parafii, może on jednak delegować do tego
zadania kompetentną osobę.
Osoby powyższe tworzą
wraz z proboszczem Zespół ds. prewencji i ściśle
z sobą współpracują. Wskazane jest, aby były to
świeckie osoby cieszące się zaufaniem,
odpowiednio przeszkolone i kompetentne (patrz:
Standard 8), które będą wiedziały, jakie
działania w danej sytuacji są stosowne i
konieczne. Nie mogą to być osoby uwikłane w
lojalność środowiskową lub w konflikcie
interesów.
W sytuacji, gdy nie ma
możliwości powołania całego zespołu, należy
powołać przynajmniej jedną osobę, która będzie
łączyła powyższe funkcje. Zespół ten
współpracuje również z osobami odpowiedzialnymi
w diecezji/zgromadzeniu
za prewencję oraz z delegatką/delegatem ds.
ochrony dzieci i młodzieży.
Wszelka działalność
dotycząca ochrony oraz interwencji i pomocy musi
być dokumentowana. Wpisów w rejestrze
zdarzeń dokonują osoby bezpośrednio zaangażowane
w daną aktywność (zazwyczaj osoba zaufana
oraz/lub osoba odpowiedzialna za interwencję),
ale za bezpieczne przechowywanie notatek
odpowiedzialny jest proboszcz. Rejestr (Załącznik
3) prowadzi się zgodnie z zasadami ochrony
danych wrażliwych. Notatką taką posługujemy się
w działaniach interwencyjnych (np. przy
zgłoszeniu do prokuratury).
2. Obowiązki duszpasterzy dzieci
Duszpasterze dzieci
powinni:
a) czuwać nad własną
dojrzałością emocjonalną, psychiczną, duchową;
b) starać się o dobór
żywo wierzących, rzetelnych, zweryfikowanych i
odpowiednio przeszkolonych osób do pełnienia
funkcji animatorów, wychowawców itd.;
c) wspierać dzieci w
ich rozwoju ku dojrzałości;
d) dbać o
respektowanie zasad kultury (wobec dzieci i
między nimi);
e) czuwać nad równym
traktowaniem wszystkich dzieci, z uwzględnieniem
ich szczególnych potrzeb i osobistych
uwarunkowań;
f) dbać o
przestrzeganie prawa do nienaruszalności
cielesnej i prywatności;
g) organizować
działania duszpasterskie w miejscach
bezpiecznych;
h) utrzymywać możliwie
żywy i transparentny kontakt z rodzicami dzieci;
i) dbać o
przestrzeganie zasad prywatności i ochrony
wizerunku oraz danych osobowych dzieci (Załącznik 5).
STANDARD 3
Sposób
reagowania na oskarżenia lub niewłaściwe
zachowania
W przypadkach przemocy
fizycznej bądź seksualnej, gdy sprawcą jest
osoba dorosła lub dziecko, należy zgłosić ten
fakt zgodnie z prawem do organów ścigania
lub/oraz do delegata właściwej instytucji
kościelnej. Należy mieć na uwadze zwłaszcza art.
240 § 1 k.k., w myśl którego niezawiadomienie
organów ścigania o przestępstwach,
o których w art. 197 § 3-5, art. 198, art. 200
k.k. stanowi przestępstwo podlegające karze
pozbawienia wolności do lat 3.
Gdy sprawa dotyczy
niewłaściwego zachowania osób świeckich
zatrudnionych w parafii bądź wolontariuszy,
sprawę należy zbadać i podjąć adekwatne kroki w
zależności od tego, czego dotyczyło to
zachowanie. Każdorazowo należy podjąć z tą osobą
rozmowę i jeśli zajdzie taka potrzeba, to
okresowo lub stale wycofać ją z pracy
duszpasterskiej.
Jeśli niewłaściwe
zachowanie dotyczy dziecka, należy o tym
zawiadomić jego rodziców i wraz z nimi podjąć
odpowiednie działania. Jeśli sprawa dotyczy
niewłaściwych zachowań dzieci wobec siebie
nawzajem, należy niezwłocznie zawiadomić
rodziców dzieci i wraz z nimi podjąć odpowiednie
działania.
Osoba odpowiedzialna
za przyjmowanie zgłoszeń współpracuje z
proboszczem i delegatem diecezjalnym i/lub
zakonnym. (tylko w sytuacji duchownych, osób
zakonnych oraz osób świeckich pełniących urzędy
kościelne)
Każda informacja o
niewłaściwym zachowaniu powinna być traktowana
poważnie, gdyż jest działaniem prewencyjnym.
Jeśli jakakolwiek
osoba dorosła zaangażowana w pracę duszpasterską
w parafii dowie się od dziecka, że doświadcza
ono przemocy, powinien zastosować się do art.
304 k.p.k. w którym prawodawca stanowi, że
każdy, kto dowie się o popełnieniu przestępstwa
ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek
zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
STANDARD 4
Zapewnienie opieki i wsparcia, które zgłaszają
krzywdę
Każda osoba, która
mówi o doświadczanej przez siebie krzywdzie,
winna zostać przyjęta z szacunkiem i uważnie
wysłuchana. Osoba, która zgłasza krzywdę powinna
otrzymać informację o możliwych formach pomocy,
z której może skorzystać na terenie parafii lub
poza nią.
W sytuacji, gdy osoba
wskazana jako sprawca jest duchownym lub inną
osobą zaangażowaną w parafii, należy jak
najszybciej zapewnić jej bezpieczeństwo (np.
przez niedopuszczanie do niej osoby wskazanej
lub podejrzanej o krzywdę). Następnie należy
jej udzielić pomocy, jakiej potrzebuje. Osoby te
nie powinny być obarczane kosztami udzielanej im
pomocy.
Troska duszpasterska
wobec osoby zgłaszającej krzywdę i jej bliskich
polega przede wszystkim na życzliwym wysłuchaniu
i pomocy w odbudowaniu jej więzi z Bogiem i
zaufania do Kościoła. Organizowana jest w
porozumieniu z diecezjalnym duszpasterzem ds.
pomocy duchowej osobom skrzywdzonym.
Jeśli osoba
zgłaszająca krzywdę należy do jakiejś grupy
parafialnej, również inni uczestnicy tej grupy
powinni otrzymać pomoc duszpasterską i
ewentualnie psychologiczną. Jeśli osobą, której
może dotyczyć krzywda jest dziecko, pomoc
powinna otrzymać również jego rodzina.
Parafianie powinni być
we właściwy sposób poinformowani o tym, co się
wydarzyło, oraz otrzymać stosowną pomoc. Należy
przy tym zachować zasadę ochrony dobrego imienia
osoby skrzywdzonej.
Jeśli zgłoszenie
dotyczy przestępstwa określonego w prawie karnym
i/lub kanonicznym, osoba przyjmująca zgłoszenie
postępuje zgodnie z procedurami zawartymi w
Wytycznych KEP.
Jeśli zgłoszenie
dotyczy innej krzywdy czy niewłaściwego
zachowania, osoba zgłaszająca otrzymuje
informację o podjętych w sprawie krokach.
Wszelkie działania i
uzyskane informacje objęte są zasadą poufności,
ale osoby zgłaszającej krzywdę nie wolno
zobowiązywać do zachowania tajemnicy.
STANDARD 5
Sposób postępowania ze skazanymi, oskarżonymi i
podejrzanymi o wykorzystanie seksualne i przemoc
Do parafii mogą
należeć osoby, które są oskarżone o różne
przestępstwa bądź mają wyrok w zawieszeniu,
lub też wróciły do środowiska po odbytym wyroku.
Nie powinny one pracować z dziećmi, natomiast
powinny zostać objęte pomocą duszpasterską.
W sytuacji, gdy
podejrzanym lub oskarżonym jest dziecko, należy
współpracować z jego rodzicami lub opiekunami
prawnymi w takim zakresie, w jakim jest to
możliwe i potrzebne. Ich również dobrze jest
otoczyć opieką duszpasterską.
W sytuacji, gdy osobą
skazaną, podejrzaną lub oskarżoną jest duchowny
lub osoba konsekrowana, należy zastosować się do
wskazań uzyskanych od biskupa miejsca lub
przełożonych. W sytuacji, gdy podejrzenie lub
oskarżenie dotyczy proboszcza, osoba
odpowiedzialna w parafii za interwencję zgłasza
sprawę bezpośrednio do diecezjalnego lub
zakonnego delegata ds. ochrony dzieci i
młodzieży. Wobec takiej osoby powzięte zostają
kroki przewidziane przez prawo kanoniczne.
Gdy osobą podejrzaną
lub oskarżoną jest świecki pracownik lub
wolontariusz parafialny, należy odsunąć taką
osobę od podejmowanej pracy związanej z
kontaktem z dziećmi na czas wyjaśnienia sprawy
lub do czasu decyzji prokuratury oraz objąć ją
stosowną opieką (psychologiczną, duszpasterską).
W procesie wyjaśniania
sprawy oraz w podawaniu informacji należy
również zadbać o zachowanie ochrony dobrego
imienia domniemanego sprawcy.
W przypadku
zaistnienia fałszywego oskarżenia, jeśli zarzuty
nie zostaną potwierdzone, a oskarżenie znane
było osobom postronnym, należy przekazać im
informację o niewinności oskarżonego w formie
komunikatu biskupa miejsca.
STANDARD 6
Zasady
chroniące w obszarze parafialnym
1. Zasady chroniące
dotyczące dzieci.
Dziecko, rozwijając
się, konstytuuje siebie jako osobę. Potrzebuje
do tego opieki, troski, serdeczności,
kształcenia i wychowania. Dzieje się to w
rodzinie, ale również poprzez relacje z
autorytetami oraz wartościami przekazywanymi w
środowisku rówieśniczym i wychowawczym.
Wszelkie oddziaływanie wychowawcze zawsze musi
się dokonywać z poszanowaniem woli rodziców bądź
prawnych opiekunów. Wprawdzie niemożliwe jest
stworzenie wyczerpującej listy zachowań
niepożądanych, ani też wskazanie precyzyjnych
granic wszystkich zachowań, należy jednak
kierować się poniższymi wskazówkami oraz
roztropnością i wrażliwością ewangeliczną.
Zasady te dotyczą nie tylko relacji dorosły –
dziecko, ale również relacji pomiędzy dziećmi (Załącznik
5).
1.1 Zasady chroniące w
kontakcie bezpośrednim
Wszystkie spotkania z
dziećmi na terenie parafii powinny być
organizowane w miejscach oficjalnych,
ogólnodostępnych i do tego przygotowanych.
Nie można przebywać z
dzieckiem sam na sam w warunkach odizolowanych.
Jeżeli dobro dziecka wymaga indywidualnego
spotkania, nie może się ono odbywać w sekrecie
(zalecane powiadomienie rodziców lub
przełożonego) i w warunkach odizolowanych. Osoba
przeprowadzająca spotkanie powinna zatroszczyć
się o transparentność (np. przeszklone lub
uchylone drzwi pomieszczenia, które nie mogą być
zamknięte na klucz, obecność innych osób w
bezpośrednim pobliżu, powiadomienie innych osób
o spotkaniu itp.). Indywidualnych spotkań z
dziećmi nie wolno w nieroztropny sposób mnożyć
ani przedłużać. Spotkania takie nie powinny
odbywać się w późnych godzinach wieczornych (po
godz. 20.00).
Dzieci nie mogą
przebywać w parafialnych pomieszczeniach
mieszkalnych bez opieki rodzica lub opiekuna
prawnego. Nie powinny też towarzyszyć
duszpasterzom w miejscach lub w sprawach
niezwiązanych ze sprawowaniem posługi lub
formacją.
Dzieci powinny zawsze
pozostawać pod opieką osoby dorosłej. Podczas
pełnienia funkcji wychowawczych opiekunowie nie
mogą pozostawać pod wpływem alkoholu lub
substancji psychoaktywnych ani przyjmować ich w
obecności dzieci.
Dzieci na terenie
parafii nie mogą przebywać pod wyłączną opieką
innego dziecka, chyba że inaczej stanowią
regulaminy religijnych ruchów duszpasterstwa
pozaparafialnego, np. Ruchu Światło-Życie, KSM,
w tym wypadku stosuje się standardy opracowane
przez te grupy. Osoby te powinny być odpowiednio
uformowane, przygotowane i pełnić posługę pod
okiem dorosłych.
Jeśli spotkania
formacyjne, np. przygotowanie do bierzmowania,
odbywają się w domach wybranych rodzin, również
muszą być przeprowadzane w grupie, nigdy
indywidualnie. Zakazuje się przewożenia dzieci
prywatnymi samochodami, zwłaszcza w pojedynkę,
bez wiedzy i wyraźnej zgody rodziców lub
opiekunów prawnych.
Niestosowne jest
skracanie dystansu przez przechodzenie na „ty”
osoby dorosłej z dzieckiem.
W prywatne życie
dziecka wolno ingerować tylko w takim wymiarze,
w jakim wymaga tego konkretny problem.
W przypadku
konieczności podjęcia rozmów na temat
seksualności należy wykazać się delikatnością i roztropnie
rozeznać, czy takiej rozmowy nie powinien
przeprowadzić specjalista.
W obecności dzieci nie
wolno wypowiadać treści i żartów o podtekście
seksualnym. Zabronione jest prezentowanie
dzieciom treści obscenicznych, erotycznych,
pornograficznych lub mających podtekst
seksualny, zawierających sceny brutalnej
przemocy bądź nieodpowiednich do wieku i
wrażliwości odbiorców w jakikolwiek sposób i za
pomocą jakiegokolwiek urządzenia.
Niedozwolone jest
stosowanie przemocy fizycznej oraz psychicznej,
takiej jak: poniżanie, upokarzanie,
ośmieszanie, dokuczanie, szykanowane, znęcanie
się itp., zarówno w bezpośrednich kontaktach,
jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Niedopuszczalne są
wszelkiego rodzaju nadużycia duchowe (w obszarze
spowiedzi, poradnictwa itp.).
Każdy przypadek
przemocy fizycznej, psychicznej (emocjonalnej)
czy seksualnej pomiędzy dziećmi wymaga
natychmiastowej reakcji ze strony opiekunów.
Nie wolno dotykać
dzieci wbrew ich woli ani w sposób nieadekwatny
do relacji duszpasterskich lub wychowawczych.
Zachowania
niedozwolone:
● wszelkie formy
okazywania niechcianej czułości;
● dotykanie
piersi, pośladków, genitaliów i ich okolic
(choćby przez bieliznę lub odzież);
● pocałunki;
● mocne i
zamykające uściski, uniemożliwiające przerwanie
kontaktu;
● klepanie po
pośladkach, udach, kolanach, głowie;
● łaskotanie lub
mocowanie się w dużej bliskości cielesnej;
● masaże;
● sadzanie na
kolanach;
● kładzenie się
lub spanie obok;
● ocieranie się;
● seksualizacja i
seksizm;
● różne formy
poniżania oraz mobbing;
Zachowania właściwe w
naszym kręgu kulturowym:
● uścisk dłoni lub
delikatne objęcie, przytulenie, pocałunki w
policzek;
● delikatne
poklepanie po ramionach lub plecach jako wyraz
akceptacji wsparcia, pocieszenia;
● dotyk ramion,
rąk czy barku jako wyraz bliskości;
● trzymanie się za
ręce w czasie np. zabawy lub dla uspokojenia
wzburzenia emocjonalnego;
● trzymanie za
ręce dzieci w czasie spaceru;
● siadanie w
pobliżu małych dzieci;
● podnoszenie lub
trzymanie na rękach dzieci do ok. 3. roku życia;
● przytulanie i
branie na kolana małych dzieci za zgodą ich
rodziców i najlepiej w ich obecności;
● dzieciom nie
wolno robić zdjęć lub filmować bez ich zgody.
Nie wolno upubliczniać zdjęć, filmów z udziałem
dzieci bez pisemnej zgody ich rodziców lub
opiekunów prawnych, z wyjątkiem zdjęć dużych
grup w miejscach publicznych w związku z
informowaniem o wydarzeniach;
● zabrania się
częstowania dzieci tytoniem, alkoholem i innymi
substancjami psychoaktywnymi, posiadania
środków niedozwolonych przez prawo. Nie wolno
również tolerować ich posiadania oraz zażywania
przez dzieci.
Zasady ochrony
dotyczące wyjazdów
Zachęca się do pełnej
transparentności w organizowaniu spotkań z
dziećmi. Na początku roku formacyjnego w
parafii należy:
● zapoznać
rodziców lub opiekunów prawnych dzieci z
harmonogramem prowadzonych spotkań;
● zadbać o
wyrażenie przez nich zgody w formie pisemnej na
udział w spotkaniach;
● ustalić zasady
odbioru dzieci;
● ustalić zasady
komunikacji elektronicznej z dziećmi;
● wszystkie formy
zorganizowanego czasu, a w sposób szczególny
wypoczynku dzieci powinny być realizowane
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
● na wyjazdy
grupowe należy uzyskać pisemną zgodę rodziców
lub opiekunów prawnych, po uprzednim zapoznaniu
ich z ramowym planem działania i zasadami jego
organizacji (regulaminem). Podczas wyjazdu
rodzice lub opiekunowie prawni mają prawo do
kontaktu ze swoim dzieckiem oraz z jego
opiekunem;
● podczas wyjazdów
parafialnych opiekunowie nie powinni nocować w
tym samym pomieszczeniu co podopieczni. W
sytuacji szczególnej, wymagającej od opiekuna
pozostania w nocy w pomieszczeniu z wychowankiem,
powinien on o tym fakcie zawiadomić inną osobę
dorosłą, kierownika wyjazdu oraz, jeśli to
możliwe, rodzica lub opiekuna prawnego
wychowanka. Jeśli wyjazd przewiduje noclegi
zbiorowe, organizator zawiera informację na ten
temat w regulaminie. Szczególnie zadbać należy o
ochronę dzieci w toaletach, łazienkach,
przebieralniach czy szatniach.
Zasady ochrony
dotyczące kontaktów przez media oraz
udostępniania z Internetu
Parafie, które
zapewniają dzieciom dostęp do Internetu, powinny
wdrożyć środki bezpieczeństwa uniemożliwiające
dostęp do treści stanowiących zagrożenie dla ich
prawidłowego rozwoju. Na urządzeniach
umożliwiających dostęp do Internetu powinno być
zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie
filtrujące treści, zaś korzystanie z Internetu
powinno być monitorowane przez wyznaczoną osobę
przynajmniej w sposób
umożliwiający ustalenie, kto, kiedy i z jakich
treści korzystał (np. indywidualne konta dla
wszystkich użytkowników). Szczegółowe zasady
korzystania z Internetu powinny być zawarte w stosownym
regulaminie.
2. Zasady chroniące
dotyczące wszystkich, również dorosłych
Sakrament pokuty i
pojednania, a także spotkania związane z
towarzyszeniem duchowym powinny odbywać się w
miejscach do tego wyznaczonych (konfesjonał lub
miejsce osobne, ale widoczne). Jeśli nie można
zachować tej zasady (np. w czasie wakacji,
pielgrzymki czy przy spowiedzi osoby chorej czy
z niepełnosprawnością),
należy zadbać o to, by spowiednik i penitent
byli dostępni (drzwi pomieszczenia nie mogą być
zamknięte na klucz) lub widoczni dla innych osób
(np. przeszklenia w drzwiach, uchylone drzwi do
pomieszczenia). Niedopuszczalne jest spowiadanie
lub tzw. rozmowy duchowe w pokojach prywatnych.
Podczas mszy świętych
o uzdrowienie połączonych z modlitwą
wstawienniczą należy zadbać o to, aby modlitwa
taka odbywała się przy głównym ołtarzu, w
miejscach godnych, widocznych, centralnych, a
nie w różnych „zaułkach”,
przyciemnionych pomieszczeniach itp.
Do
udziału w wizytach
duszpasterskich (kolęda) należy
zapraszać tylko takie osoby
(służba liturgiczną, organista,
zakrystianin, kościelny), które
wykazują się odpowiednią
dojrzałością np. w obszarze
zachowania dyskrecji.
STANDARD 7
Edukacja
dzieci oraz osób bezbronnych w ochronie swoich
granic
„Edukacja to
szczepionka na przemoc” przekonywał Edward James
Olmos. Zapobieganie sytuacjom sprzyjającym
wykorzystaniu odbywa się również poprzez
kształtowanie świadomości dzieci. W parafii
istnieje możliwość zadbania o taką edukację.
Szkolenia, np. w konwencji warsztatów, powinny
prowadzić osoby odpowiednio do tego
przygotowane. Powinny one obejmować formację
dzieci do reagowania poprzez asertywne
zachowanie oraz informowanie odpowiednich osób
dorosłych w sytuacjach, w których są świadkami
lub doświadczają od dorosłych albo innych dzieci
jakiejkolwiek krzywdy (fizycznej, seksualnej,
słownej, emocjonalnej itd.), takiej jak np.:
● pozostawianie
dzieci bez opieki;
● okazywanie
niechcianej czułości;
● próby
nawiązywania kontaktu w miejscach odosobnionych;
● epatowanie
nagością oraz zapraszanie, zwłaszcza
indywidualnie, do miejsc takich jak np. sauna;
● przekraczanie
granic nienaruszalności cielesnej;
● zbyt intensywne
dążenie do osobistego kontaktu;
● infantylne
zachowania opiekunów;
● prowokacja i
wciąganie w sytuacje dwuznaczne;
● prezentowanie
nieodpowiednich i wulgarnych treści (zwłaszcza
materiałów o charakterze erotycznym,
pornograficznym, obrazujących przemoc lub w inny
sposób przyczyniających się do dyskomfortu);
● nadmierne i
indywidualne obdarowywanie prezentami i inne
formy faworyzowania;
● brak empatii i
wrażliwości na potrzeby dzieci;
● proponowanie,
używanie alkoholu lub środków psychoaktywnych
itp. lub bycie pod ich wpływem.
STANDARD 8
Szkolenie
i stałe wsparcie dla osób zajmujących się
profilaktyką
Ochrona
przed krzywdzeniem wpisana jest w misję Kościoła
katolickiego powierzoną mu przez Pana. Dlatego
każdy – przełożony w Kościele, osoby
uczestniczące w jego misji przez pracę i
zaangażowanie duszpasterskie czy pracę z dziećmi
i osobami bezbronnymi – powinien posiadać
potrzebną wiedzę na temat ochrony dzieci i osób
bezbronnych przed przemocą i dzielić się nią z
rodzicami i dziećmi.
Zakres szkoleń w
temacie ochrony dzieci oraz osób bezbronnych.
Wszyscy pracownicy i
wolontariusze w parafii otrzymują potrzebną im
wiedzę o standardach przyjętych i obowiązujących
w parafii – kodeksie zachowań, procedurach
związanych z interwencją i zgłoszeniem.
Szkolenie może prowadzić osoba odpowiedzialna w
parafii za prewencję.
Pracownicy i
wolontariusze pełniący funkcje wychowawcze lub
formacyjne dodatkowo otrzymują potrzebną wiedzę
dotyczącą:
● rodzajów
przemocy (w tym przemocy rówieśniczej);
● rozpoznawania
oznak przemocy (w tym wykorzystania
seksualnego);
● strategii
działania sprawców przemocy (w tym przemocy
seksualnej);
● rozmowy z
dzieckiem/nastolatkiem/osobą bezbronną na temat
krzywdy;
● rozmowy z
dorosłymi (gdy ktoś pracuje z grupą dorosłych)
dotyczącą przemocy;
● zagrożeń i
ochrony przed szkodliwymi treściami w
Internecie;
● innych zaleceń
obowiązujących w danej placówce/miejscu
duszpasterskim.
Każda osoba pracująca
z dziećmi i osobami bezbronnymi powinna otrzymać
zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
Każda osoba pracująca
z dziećmi i osobami bezbronnymi co dwa lata
uczestniczy w jednodniowym szkoleniu z zakresu
prewencji. Treść tych szkoleń przygotowana jest
przez osobę odpowiedzialną w diecezji/zakonie
za prewencję.
Szkolenia prowadzą
odpowiednio przygotowane oraz kompetentne w
dziedzinie ochrony dzieci i osób bezbronnych
osoby, które są delegowane przez diecezję/zakon
do pełnienia takich zadań.
Osoby odpowiedzialne
za prewencję w parafii poza wiedzą z pkt. 1 i 2
powinny mieć także wiedzę na temat:
a) budowania systemu
prewencji zgodnego z wymogami Kościoła i ustaw
państwowych (obecnie tzw. „Ustawa Kamilka” i
Krajowy Plan Przeciwdziałania Przestępstwom
Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na
Szkodę Małoletnich na lata 2023-2026 oraz
Wytyczne KEP, dokument prewencji KEP);
b) podstawowych
procedur prawnych (kanonicznych i przewidzianych
przez Kodeks karny);
c) czynników ryzyka i
czynników ochronnych;
d) funkcjonowania w
środowisku lokalnym placówek pomocowych;
e) procedur ustalonych
dla danej parafii.
Za szkolenie tych osób
odpowiada osoba odpowiedzialna za prewencję w
danej diecezji/zakonie. Na szkolenie zaprasza
osoby posiadające kompetencje potwierdzone
odpowiednim dokumentem. Osoby odpowiedzialne za
prewencję w danej parafii uczestniczą raz w roku
w spotkaniu odpowiedzialnych za prewencję w
danej diecezji.
STANDARD 9
Zapewnienie jakości i ciągłości działań w
zakresie prewencji
Dokument zawierający
standardy ochrony dzieci i osób bezbronnych w
parafii aktualizowany jest co dwa lata.
Ewaluacja dokumentu
dokonywana jest w danej placówce przez osobę
odpowiedzialną za prewencję we współpracy z
proboszczem i osobami wyznaczonymi przez
proboszcza, a następnie konsultowana z osobami
zaangażowanymi w duszpasterstwo parafialne.
Następnie jest zatwierdzana przez osobę
odpowiedzialną w diecezji za prewencję.
ZAŁĄCZNIK 1
Oświadczenie dotyczące
niekaralności za przestępstwa na szkodę dzieci
OŚWIADCZENIE
w trybie art. 21 Ustawy z
dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j.
Dz. U. z 2024 r. poz. 560)
Ja niżej
podpisany/a oświadczam, że:
1. Posiadam
obywatelstwo innego państwa niż Rzeczypospolita
Polska: tak/nie*
2. Jeśli
odpowiedz brzmi „tak” to proszę wpisać państwo
………………………….............…..
3. W ciągu
ostatnich 20 lat zamieszkiwałem/nie
zamieszkiwałem w innych państwach*
4. Proszę wpisać
państwo/ państwa:
......................................................................................................................................................
5. Do
oświadczenia załączam informację z rejestru
karnego tego/tych państw uzyskiwaną do celów
działalności zawodowej lub wolontariackiej
związanej z kontaktami z dziećmi: tak/nie*
6. Do
oświadczenia załączam informację z rejestru
karnego tego/tych państw, gdyż państwo to nie
przewiduje wydawania informacji do celów
działalności zawodowej lub wolontariackiej
związanej z kontaktami z
dziećmi : tak/nie*
7. Oświadczam,
że prawo państwa …………………………………………. nie
przewiduje sporządzenia informacji z rejestru
karnego: tak/nie*
8. Oświadczam,
że w państwie ……………………………. nie prowadzi się
rejestru karnego: tak/nie*.
9.
Oświadczam, że nie byłem
prawomocnie skazany w państwie ………………………… za
czyny zabronione odpowiadające przestępstwom
określonym w rozdziale
XIX i
XXV
Kodeksu karnego, w
art. 189a
i
art. 207
Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca
2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie
wydano wobec mnie innego orzeczenia, w
którym stwierdzono, iż dopuściłem się takich
czynów zabronionych, oraz nie ma obowiązku
wynikającego z orzeczenia sądu, innego
uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do
zakazu zajmowania wszelkich lub określonych
stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych
zawodów albo działalności, związanych z
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem
duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją
innych zainteresowań przez małoletnich, lub z
opieką nad nimi.
10. Oświadczam,
że jestem świadomy, że składając
ww. oświadczenia podlegam odpowiedzialności
karnej w trybie art. 233 Kodeksu Karnego, to
jest odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
**
Miejscowość, data
………………………………….
Imię i nazwisko ( czytelny podpis)
*niepotrzebne skreślić
**właściwe zaznaczyć. Uwaga! art. 233 KK
[Fałszywe zeznania]
§ 1.
Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w
postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu
prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje
nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze
pozbawienia wolności od 6 miesięcy
do lat 8.
§ 1a. Jeżeli sprawca czynu określonego
w § 1 zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę z
obawy przed odpowiedzialnością karną grożącą
jemu samemu lub jego najbliższym, podlega karze
pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 2. Warunkiem odpowiedzialności jest,
aby przyjmujący zeznanie, działając w zakresie
swoich uprawnień, uprzedził zeznającego o
odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie
lub odebrał od niego przyrzeczenie.
§ 3. Nie podlega karze za czyn
określony w § 1a, kto składa fałszywe zeznanie,
nie wiedząc o prawie odmowy zeznania lub
odpowiedzi na pytania.
§ 4. Kto, jako biegły, rzeczoznawca lub
tłumacz, przedstawia fałszywą opinię, ekspertyzę
lub tłumaczenie mające służyć za dowód w
postępowaniu określonym w § 1, podlega karze
pozbawienia wolności od roku do lat 10.
§ 4a. Jeżeli sprawca czynu określonego
w § 4 działa nieumyślnie, narażając na istotną
szkodę interes publiczny, podlega karze
pozbawienia wolności do lat 3.
§ 5. Sąd może zastosować nadzwyczajne
złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej
wymierzenia, jeżeli:
1) fałszywe zeznanie, opinia,
ekspertyza lub tłumaczenie dotyczy okoliczności
niemogących mieć wpływu na rozstrzygnięcie
sprawy,
2) sprawca dobrowolnie sprostuje
fałszywe zeznanie, opinię, ekspertyzę lub
tłumaczenie, zanim nastąpi, chociażby
nieprawomocne, rozstrzygnięcie sprawy.
§ 6. Przepisy § 1-3 oraz 5 stosuje się
odpowiednio do osoby, która składa fałszywe
oświadczenie, jeżeli
przepis
ustawy przewiduje możliwość odebrania
oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności
karnej.
ZAŁĄCZNIK 2
……………………………………………
(miejscowość i data)
Oświadczenie o zapoznaniu się z polityką ochrony
dzieci
i
zobowiązaniu do jej przestrzegania
OŚWIADCZENIE
w trybie art. 21
Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j.
Dz. U. z 2024 r. poz. 560)
Ja
……………………………………………………………………………., oświadczam, że
zapoznałam/zapoznałem się z treścią dokumentu
„Standardy ochrony dzieci” obowiązującego w
parafii
………………………………………………………………………………………………………………………………………...…………………………………
……………………………………
(czytelny
podpis)
ZAŁĄCZNIK 3
Zasady sporządzania
notatki dotyczącej zdarzenia
● Zapisz dokładną
datę i godzinę, kiedy incydent został zgłoszony.
● Podaj imię i
nazwisko dziecka, wiek, adres zamieszkania
(jeśli dostępny), szkołę oraz wszelkie inne
istotne informacje.
● Opisz dokładnie
to, co zostało zgłoszone, włączając miejsce,
czas i wszelkie istotne szczegóły zdarzenia
(możesz zacytować zwroty użyte przez dziecko lub
inną osobę zawiadamiającą).
● Jeśli istnieją,
uwzględnij dane wszelkich świadków incydentu, w
tym ich imiona, nazwiska, adresy i numery
telefonów kontaktowych. Mogą to być również
osoby, którym dziecko wcześniej zgłaszało
przemoc.
● Opisz kroki,
które podjęto w odpowiedzi na zgłoszenie, w tym
komunikację z organami ścigania,
rodzicem/rodzicami/opiekunem/opiekunami,
działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa
dziecku itp.
● Wymień wszelkie
instytucje lub osoby, z którymi został nawiązany
kontakt w związku z incydentem.
Uwaga
W notatce wpisujemy
tylko te informacje, które znamy ze zgłoszenia.
Notatkę sporządzają osoby bezpośrednio
zaangażowane w daną sytuację, najczęściej będzie
to osoba zaufana wraz z osobą odpowiedzialną za
interwencję. Pod notatką podpisuje się również
proboszcz! Notatką taką posługujemy się w
działaniach interwencyjnych (np. przy zgłoszeniu
do delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży, do
prokuratury itp.). Notatka lub jej kopia
przechowywana jest w dokumentacji parafialnej.
Jeśli w notatce
znajdują się dane osobowe, proboszcz staje się
automatycznie ich administratorem i stosuje
się do przepisów RODO. Osoba sporządzająca
notatkę informuje o dobrowolności podania danych
osobowych (imię nazwisko, dane do kontaktu).
ZAŁĄCZNIK NR 4
Oświadczenie o zachowaniu
poufności informacji powziętych w procesie
postępowania w sprawie krzywdzenia dziecka oraz
przetwarzanych danych osobowych
(miejscowość)
(data)
OŚWIADCZENIE O ZOBOWIĄZANIU DO ZACHOWANIA
POUFNOŚCI
Niniejszym oświadczam,
że znana jest mi treść przepisu art. 241 § 1 - §
3 k.k.* i wynikające z niego zakazy:
1.
rozpowszechniania publicznie wiadomości z
postępowania przygotowawczego, zanim zostały
ujawnione w postępowaniu sądowym,
2.
rozpowszechniania publicznie wiadomości z
rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem
jawności,
3.
rozpowszechniania publicznie wiadomości z
postępowania prowadzonego na podstawie przepisów
o postępowaniu w sprawach
nieletnich,
a także znane są mi
zasady bezpiecznego przetwarzania danych
osobowych w ramach polityki RODO.
Zobowiązuję się do
zachowania w tajemnicy wszelkich informacji,
które zostały mi ujawnione w procedurze
interwencyjnej w związku ze zgłoszeniem przemocy
wobec dziecka, zawiadomieniem o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka lub
podjęciem innych działań w celu ochrony dziecka.
podpis
*art.
241 [Rozpowszechnianie wiadomości]
§ 1. Kto bez zezwolenia rozpowszechnia
publicznie wiadomości z postępowania
przygotowawczego, zanim zostały ujawnione w
postępowaniu sądowym, podlega grzywnie,
karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do lat 2.
§ 2. Tej samej karze
podlega, kto rozpowszechnia publicznie
wiadomości z rozprawy sądowej prowadzonej z
wyłączeniem jawności.
§ 3. Karze określonej w § 1 podlega, kto bez
zezwolenia rozpowszechnia publicznie wiadomości
z postępowania prowadzonego na podstawie
przepisów o postępowaniu w sprawach nieletnich.
ZAŁĄCZNIK NR 5
Zasady bezpiecznych
relacji pomiędzy dziećmi w parafii
Parafia pw. Św.
Mikołaja w Głogowie jest miejscem
zapewniającym bezpieczeństwo dzieciom także w grupie
rówieśniczej. Kierując się wartościami
wypływającymi z Ewangelii, staramy się wpoić
naszym uczniom postawę szacunku wobec każdego
człowieka – dzieci i dorosłych. Pragniemy, by
w relacjach międzyludzkich bliska była im
ewangeliczna zasada: „Wszystko więc, co
chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im
czyńcie” (Mt 7,12a).
Zasady bezpiecznych
relacji między podopiecznymi poznali wszyscy
pracownicy i wolontariusze parafii, dzięki czemu
mogą oni umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej
sytuacji reagować na każde niewłaściwe
zachowanie czy przemoc. Również dzieci powinny
przestrzegać poniższego kodeksu w parafii i poza
nią, w kontakcie
bezpośrednim i wirtualnym. Zasady zostały
udostępnione podopiecznym w formie dostosowanej
do ich wieku i możliwości percepcyjnych.
Ewaluacja i
weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy
dziećmi odbywać się będzie co dwa lata, a także
po każdej sytuacji kryzysowej, jeśli w parafii
podjęta zostanie interwencja z powodu
krzywdzenia rówieśniczego. Zmiana treści zasad
bezpiecznych relacji między dziećmi jest możliwa
w każdym momencie na ich wniosek i z ich
udziałem.
1. Równe
traktowanie i szacunek dla każdej osoby:
● Traktuj innych
tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
● Pamiętaj, że
każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie
obdarowanym przez Boga. Należą się jej szacunek
i troska o jej dobro.
● Bądź
tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd,
przekonania, poglądy i cechy kolegów/koleżanek.
● Pamiętaj, że
przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
● Masz prawo do
zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale
pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko ma chęć do
kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
● Zachowaj
otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby,
nawet jeśli nie należą do grona Twoich
najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze
wspólnych działań, rozmów i szkolnych
aktywności.
2. Zasady
komunikacji między uczniami:
● Zachowuj
życzliwość i szacunek wobec kolegów/koleżanek.
● Pamiętaj, że
każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania,
myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra
innych osób.
● Słuchaj innych,
gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się
wypowiadają.
● Zachowuj kulturę
słowa w każdej sytuacji.
● Stosuj formy
grzecznościowe.
● Pytaj o zgodę na
kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).
3. Szacunek dla
cudzej własności, prywatności i przestrzeni:
● Szanuj rzeczy
osobiste i mienie innych osób.
● Zapytaj, jeśli
chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
● Nie przeglądaj
prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody.
Każdy ma prawo do prywatności.
● Nie rób zdjęć,
nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku
kolegów/koleżanek
i pracowników parafii bez ich wyraźnej zgody.
● Pamiętaj, że
każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli
inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj
to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić
konflikty.
4. Zakaz
stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie:
● Nie stwarzaj
sytuacji, w których ktoś czułby się celowo
pomijany, izolowany.
● Nie stosuj
przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie,
kopanie czy siłowe przytrzymywanie
kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność
fizyczną.
● Szanuj
przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie
dotykaj ich w sposób, który może być uznany za
nieprzyzwoity lub niestosowny.
● Nie wyśmiewaj,
nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie
upokarzaj, nie lekceważ i obrażaj
kolegów/koleżanek.
● Nie wypowiadaj
się w sposób obraźliwy o rodzicach
kolegów/koleżanek.
● Nie zwracaj się
w sposób wulgarny do innych.
● Pamiętaj, że
żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu
nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast zakończ
taką zabawę słowną.
● Nie narażaj
siebie i innych uczniów na sytuacje zagrażające
życiu i zdrowiu tak fizycznemu, jak i
psychicznemu.
● Nie wyrażaj
negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat
zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.
● Nie zabieraj
rzeczy należących do innych bez ich zgody.
5. Szacunek w
kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy:
● Szanuj innych i
traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali
Ciebie – dotyczy to wszystkich typów Twojej
aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu
jest drugi człowiek.
● Pamiętaj, że
cyberprzemoc często zaczyna się od tzw.
„niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie samo
poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co
publikujesz, w Internecie nic nie ginie. W
świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę
wzajemnych niechęci, co może doprowadzić do
konkretnej formy przemocy.
● Nie udostępniaj
kontaktów do innych osób (telefonicznych,
mailowych) bez ich zgody.
● Dbaj o swój oraz
innych wizerunek w sieci – nie publikuj
wrażliwych danych, powierzonych ci informacji
oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych.
Szanuj ich prywatność.
● Chroń intymność
swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj
zdjęć lub filmów, które by ją naruszały.
● Sprzeciwiaj się
hejtowi, sam nie publikuj obrażających i
agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy
zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie.
Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości.
Zgłoś takie działania odpowiednim osobom.
● Nie prowokuj
innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych
kłótni. Trolling, świadome poniżanie, nękanie i
zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
● Nie wykluczaj
swoich rówieśników z grup w mediach
społecznościowych z powodu swoich prywatnych
niechęci.
● Nie podszywaj
się w Internecie pod inne osoby. Takie
zachowanie w cyberprzestrzeni jest kradzieżą
tożsamości. To jest przestępstwo.
● Jeżeli
zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego
konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań,
które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie
poinformuj go o jego nieuwadze.
● Pamiętaj, że
groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści,
prześladowanie, ośmieszanie w cyberprzestrzeni
także są karalne. Twoje działania w sieci nie są
anonimowe.
6. Sposoby
pokojowego rozwiązywania konfliktów:
● Zastanów się, co
chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij
spokojną rozmowę z drugą stroną.
● Umów się na
rozmowę w bardziej stosownych warunkach, w ten
sposób zyskasz czas na konstruktywny dialog.
● Powiedz, co
według Ciebie jest problemem, co przyczyną
nieporozumienia, czego oczekujesz.
● Słuchaj drugiej
osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania.
Podsumuj to, co usłyszałeś/usłyszałaś dla
upewnienia się, czy dobrze
zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat.
● Upewnij się, że
Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do
swoich odczuć.
Wspólnie wymyślcie
rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
● Jeśli nie uda
się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc
nauczyciela, wychowawcę, pedagoga lub dyrektora
szkoły. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami.
Nie rozwiązuj konfliktu samodzielnie.
● Nie bądź
obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze
poinformuj o tym pracownika szkoły.
|